
6 Magyar Memzp! * Vélemény 2003. január 15., szerda
Rovatvezető: Berszán György publiciszt@magyarnemzet.hu

Önök
újságírók?
Néhány kérdés a Hungárián 
International Press Association 
(HIPA) tagjaihoz

Ez a levél a Hungárián International Press Association (HIPA) mai és korábbi tagjaihoz szól, valamint, noha ők nem 
tagjai a HIPA-nak, azokhoz a külföldi újságírókhoz, akik hazánkba látogatva ugyanazt írják, ami a hazai balliberális 
médiában az adott pillanatban olvasható. E levél tartalma semmiképpen sem vonatkozik olyan tisztességes újságírók­
ra, mint a vezető svájci lap, a Neue Zürcher Zeitung hatéves tudósítói munka után hazatért munkatársa, Andreas 
Oplatka, aki soha nem csatlakozott ehhez a társasághoz, és akinek a cikkeit a Népszabadság és a Magyar Hírlap gyak­
ran meghamisítva adta vissza, mintahogyan arról maga Oplatka is panaszkodott. Vonatkozik azonban minden olyan, 
kettős mércével mérő újságíróra, mintamilyen PaulLendvai is, aki 1993 novemberében azt nyilatkozta, hogy „normá­
lis körülmények között egy demokratikus országban, ahol a rádiónak, illetve a televíziónak demokratikus intézményei 
és szervezetei vannak, és azok demokratikus ellenőrzés alatt állnak, ott nagyon nehéz egy műsort levenni, mert azt meg 
kell beszélni azokkal, akik csinálják, ( . . . ) az újságírók választott képviselőivel és szakszervezeteivel, illetve meg kell be­
szélni a rádiót vagy a televíziót irányító, vagy az ezeket az intézményeket kontrolláló kuratórium vezetőségének vagy 
választott igazgatóságának tagjaival”. Ma, amikor a köztévén is műsorok tucatjait szüntetik meg, anélkül, hogy erről 
a nézőket értesítenék, és Magyarországon nincs egyetlen olyan televíziós csatorna sem, ahol egy, a kormánynak nem 
tetsző dokumentumklipet le lehetne vetíteni, Lendvai hallgat, akár HIPA-beli kollégái.

Hungárián International Press Association (HIPA) 
Budapest

Tisztelt Hölgyeim és Uraim!

nők 1990 és 1994 között négy éven át hetente tu-

O dósítottak a szélsőjobboldali, illetőleg MIÉP-es 
veszélyről és arról, hogy az akkori kormány mi­
ként „terrorizálta” a médiát. Az 1994-es válasz­
tások küszöbén felvetették, hogy a hivatalban lé­
vő kormány puccsot hajthat végre a választások 
kiírása helyett. Az országot folyamatosan fenye­
gető szélsőjobboldali veszély miatt érzett és a 
médiáért tanúsított aggodalmukról szóló mon­
datok 1994 és 1998 között eltűntek hasábjaikról, 
majd az 1998-as kormányalakítás után ismét fel­
bukkant mindkét téma. Az 1998-as kampány 
idején szinte minden tudósításuk központi té­
mája a szélsőjobboldali és az antiszemita veszély 
volt. Ezt illetően hazudtak. Az Orbán-kormány 
hivatalba lépése után médiumaik Magyarorszá­
gon kívül alkalmazott alapvető szakmai követel­
ményét, a források ellenőrzését sutba dobták. így 
írhatta a New York Times, hogy a MIÉP az Or- 
bán-koalíció tagja. Mintha forrásaik szentek és 
megkérdőjelezhetetlenek lennének, persze csak 
abban az esetben, ha a Szabad Demokraták Szö­
vetségének tagjai vagy értelmiségi szimpati­
zánsai.

Feltűnő, hogy önök, amikor ezeket az embe­
reket idézték, Haraszti Miklóstól Eörsi Istvánon 
át Konrád Györgyig, soha, egyetlen alkalommal 
nem jelezték ezen embereknek a Szabad Demok­
raták Szövetségében betöltött tisztségeit. Sőt, 
amikor egy budapesti nagykövetség egy brit lap 
főszerkesztőjének budapesti látogatását készítet­
te elő, a bevezető találkozóra független szakértő­
ként Haraszti Miklóst hívták meg. Az így szüle­
tett cikkeket, amelyekben Haraszti Miklóst jelöl­
ték meg fő forrásként, az ilyen „tények” jellem­
zik: „Itt van egy nagy üveg gyógyszer -  ha a tör­
ténelem megismétli magát”, jelentette ki egy 67 
éves asszony, aki túlélte a budapesti gettót.

Más cikkekben arról olvashattunk, hogy Bu­
dapest utcáin „halálbrigádok” grasszálnak. Vagy 
„jó esélye van annak, hogy az a Torgyán József 
lesz Magyarország elnöke, akit nacionalista és 
antiszemita kijelentései tettek igazán ismertté”, 
annak ellenére, hogy Torgyán József életében 
egyetlen ilyen kijelentést sem tett. De önök min­
den alap nélkül arról is tudósítottak, hogy „a ma­
gyar szélsőjobb Burgenlandot követeli vissza”.

Jellemző az is, hogy fél tucat beszámolójuk­
ban adtak a kereskedelmi ATV-ről akkoriban 
még le nem tiltott Sajtóklub tagjai szájába ostoba 
kijelentéseket, de arról elfelejtettek tudósítani, 
hogy e kereskedelmi televízió a választások után 
a legnézettebb műsorát, éppen ezt a Sajtóklubot, 
vélhetően kormányzati nyomásra, megszüntette. 
És önöknek azon olvasói, akik e hamisításról ol­
vashattak, ma azt sem tudhatják meg, hogy Ma­
gyarország egyetlen kereskedelmi csatornája se 
merné felkérni e Sajtóklub tagjait szereplésre, 
nem is szólva a közszolgálati adókról, holott ga­
rantáltan a legnagyobb nézettséget biztosítaná 
számukra.

Legmegdöbbentőbb cikkeiket a korábbi kor­
mány ellen egy évvel ezelőtt kezdték hadjáratsze- 
rűen írogatni. Egy diákokból álló médiafigyelő 
csoport ugyanis vette magának azt a merészséget 
egy demokráciában, hogy az önök tudósításait 
értékelje. Az eredményt nem igazán szerették. És 
ami ezután jött, az meglehetősen páratlan az új­
ságírás történetében. Ezt az önök saját olvasótá­
bora számára -  amelynek nagy része azt sem 
tudja, hol van Magyarország -  nevetségesen je­
lentéktelen értékelést cikkek tucatjaiban támad­
ták. És minden bizonyíték nélkül hazudtak. Azt 
hazudták, hogy a Kontroll Csoport az Orbán- 
kormány kreálmánya. Az már csak ciráda a ko­
porsón, hogy önök közül néhányan engem -  
szintén minden bizonyíték nélkül -  ötletadónak 
és fő szervezőnek állítottak be.

Most azonban nagyon keveset írnak Magyar- 
országról, akár 1994 és 1998 között. E levél célja, 
hogy erre magyarázatot adjanak.

Az alábbi kérdésekben szándékosan párhuza­
mot vontam e Kontroll Csoport-ügy és olyan ese­
mények között, amelyekről nem láttam tudósítá­
saikat. Önök nyilván bátor emberek, akik közül 
már oly sokan válaszoltak itteni, balliberális kollé­
gáik kérdéseire. Kivételesen talán válaszolhatná­
nak a másik oldalnak is. Tehát, ha önök oly hatal­
mas teret szenteltek a diákok felmérésének, miért 
nem tudósítottak a következőkről?

-  A választásokat követően hatalmas tisztoga­
tásokat hajtottak végre a tárcáknál és az állami vál­
lalatok élén.

-  Az államháztartás hiánya riasztóan felszökött 
a kilencszázalékos küszöb fölé, és összegszerűen 
elérte az 1500 milliárd forintot.

-  Kiderült: Járai Zsigmondot, a Magyar Nemze­
ti Bank elnökét többedmagával megrágalmazták 
az SZDSZ-es Mécs-bizottság tevékenysége kap­
csán, hogy a kommunista titkosszolgálatnak dol­
gozott. (A rágalomról magáról viszont tudósítot­
tak -  Handelsblatt és társai).

-  Járai Zsigmondot, a független jegybank elnö­
két a kormány mindenáron le akarja mondatni, és 
nagy nyomás nehezedik rá, amiért törvényi és 
munkaköri kötelezettségeinek eleget tesz.

-  A Magyar Televízió és a Magyar Távirati Iro­
da teljes vezérkarát kormányhű bábokra cserélték. 
A következő kormány hasonló akciója nyomán 
ugyanígy hallgatnak majd?

-  A Magyar Televízió egyes elnökjelöltjei rend­
szeresen egyeztetnek az MSZP-vel.

-  A magyar közszolgálati televízió szándéko­
san vezette félre hallgatóit a miniszterelnökkel 
készült interjúban, amikor az interjúvoló -  az 
MSZP egyik, tévéelnöki posztra pályázó prote- 
zsáltja -  kilenc nappal későbbi dátumot említett 
az interjú időpontjaként, mert, mint lapunk kide­
rítette, Medgyessy Péter titokban akart Kubában 
nyaralni.

-  Magyarországon egy ombudsmannak a kor­
mányváltás után nem az emberi jogok megőrzése, 
hanem azok kurtítása lett a feladata, ha a gyüleke­
zési jog súlyos korlátozására vonatkozó felvetést 
vesszük alapul.

-  Az országos rendőrfőkapitány a július 4-i 
tüntetések után azt javasolta a  kormánynak és a 
törvényhozásnak, hogy hosszabbítsák meg a tün­
tetések előzetes bejelentésének határidejét 48 órá­
ról 8 napra. Netán azért nem adtak erről hírt, mert 
akkor azt is illett volna megírni, hogy milyen szere­
pet töltött be e rendőrkapitány a kommunista tit­
kosrendőrségben?

-  Egy Loppert Dániel nevű fiatalembert azért 
állítottak bíróság elé és ítéltek el most hétfőn, mert 
a miniszterelnöknek egy kulturális rendezvényen 
azt kiabálta: „Áruló!”

-  A miniszterelnöknek egy vidéki városban tett 
látogatása során azonosított helyi lakost a rendőr­
ség később a munkahelyén kereste fel igazoltatás 
céljából. Ezzel egyértelműen a megfélemlítés üze­
netét küldték a magyar társadalomnak.

-  A Vodafone cég egyik viszonteladói üzleté­
ben az ott dolgozók a rendőrségnek jelentették: va­
lakik ott tüntetésre felhívó szórólapot kívánnak 
fénymásoltatni. A rendőrség, amely az élet elleni 
fenyegetést bejelentőket a bírósághoz küldi, két 
perc alatt a helyszínen termett, és elkobozta a tör­
vényesen bejelentett tüntetésre felhívó szöveget.

-  A Medgyessy-féle, titokban tartott kubai va­
kációról még a lapunkban megjelent leleplezés 
után is napokig hallgatott a tv2 nevű kereskedelmi 
adó, amely több milliárd forint kölcsönt akar fel­
venni az állami kézben lévő Magyar Fejlesztési 
Banktól. Mellékesen: e tévé két sztárja nyilván vé­
letlenül telelt Medgyessyvel együtt Kubában.

-  Leslie Gross amerikai vállalkozó részben ha­
mis dokumentumok és elhunyt, zsidó származású 
személyek adatainak felhasználásával több száz 
millió forintnyi kárpótlást vett fel Magyarorszá­
gon, a rendőrség pedig a feljelentések ellenére sem 
lépett, és Gross a közelmúltig folytatta csalássoro­
zatát.

-  A Medgyessy Péter által korábban vezetett 
Paribas Rt. közbenjárt a Paksi Atomerőműnél egy 
olyan, csaknem ötmilliárd forintba került konden­
zátorcsere ügyében, amelyre nem volt szükség, és 
amelyet a francia cég 2,7 milliárdos ártúllépéssel és 
jelentős késéssel végzett el.

-  Rév Istvánról, a Soros Alapítvány által mű­
ködtetett Közép-Európa Egyetem igazgatójáról, a 
Szabad Európa és a Szabadság Rádió egykori ar­
chívumának (Nyűt Társadalom Archívum) veze­
tőjéről két lap megírta, hogy korábban a pártállami 
titkosrendőrséggel kapcsolatban állt. Rév nem tett 
feljelentést. A balliberális média pedig éppen olyan 
mélyen és egyöntetűen hallgat az ügyről, mint oly 
sok, neki és a koalíció számára kínos egyéb bot­
rányról.

-  Egyáltalán nem politikai okok miatt mentek 
Strasbourgba a Zámolyról odavándorolt romák 
(amint erről önök több tucat cikkben írtak, amikor 
még készpénznek vették a romák állítását), hanem 
azért, mert, mint kiderült, gyilkosságba kevered­
tek és drogelszámolási ügyük volt.

-  A választás idején Ercsiben a szocialisták fe­
jenként háromezer forintért vásároltak szavazato­
kat a cigányoktól.

-  Medgyessy titkosügynöki múltjának leleple­
zését a rákövetkező három napon át sem a Magyar 
Távirati Iroda, sem a közszolgálati médiumok, 
sem az önök szerint független, külföldi kézben lé­
vő kereskedelmi televíziók nem tartották hírnek. 
Ezt követően ugyanezek a médiumok a Magyar 
Nemzet újságírói ellen tett büntető feljelentésekről 
szóló hírekre helyezték a hangsúlyt, és igyekeztek 
Medgyessyt a KGB ellen harcoló kommunista ügy­
nöknek beállítani. Ezt a képtelenséget egyébként 
önök közül néhányan még visszhangozták is.

-  Medgyessy Péter miniszterelnök romániai 
barátjának, a Romániában is kétes hírű vállalkozó­
nak, Alexandru Mudurának nagyváradi plazaépí- 
téséhez a magyar állami tulajdonban lévő 
Eximbank is adott több mint kétmilliárd forintos 
hitelt, noha e bank értékelői korábban azt állítot­
ták, hogy az ennek a vállalkozónak nyújtandó ilyen 
hitel „aggályos” lenne.

-  Medgyessy Péter csak a Magyar Nemzet 
munkatársát mellőzte Bush elnöknél az Egyesült 
Államokban tett látogatása során.

-  A tavaly július 4-i tüntetések résztvevői ellen 
a rendőrség Európában ritkán látott brutalitással 
lépett fel. Békés tüntetőre pisztolyt rántottak, a 
Népszabadság vérző fejű fotóriporterét az utcán 
vonszolták. Az exkommunista vezetés alatt álló 
Magyar Újságírók Országos Szövetségének 
(amelynek székházában volt önöknek, a HIPA-nak 
oly sokáig az irodája) vezetője, Wisinger István 
még kicsinyelte is a rendőri fellépést, és „nem ér­
tette”, mit kerestek az újságírók a tüntetések szín­
helyén. (Ön például, Florence La Bruyere asszony, 
tudósítani fog arról, ha netán egy következő jobb­
oldali kormány ellen rendezett baloldali tünteté­
sen önt ütik meg a rendőrök? És ha egy jobboldali 
újságíró szervezet vezetője önnel kapcsolatban je­
lenti ki ugyanazt, mint Wisinger?)

-  Az ORTT elnökét politikai nyomásgyakorlás­
sal mondatták le tisztségéről.

-  Társadalmi robbanáshoz vezethet az SZDSZ 
politikusainak a Terror Háza múzeum működésé­
nek költségvetési ellehetetlenítésére irányuló igye­
kezete. A költségvetési kurtítást egy olyan SZDSZ- 
es követelte, akinek apja ávós volt, fényképe pedig 
kiállítási tárgy a Terror Háza múzeumban, az elkö­
vetők falán. A kormány most hatalmilag kíván be­
lenyúlni a kiállítás anyagába.

-  Az Alkotmánybíróság törvényellenesnek 
nyilvánította azt, hogy a belügyminiszter előírta, 
milyen méretű pártlogót alkalmazhatnak az ellen­
zéki pártok.

-  A vecsési „számlagyár” ügyében ismertté 
vált, több mint tízmilliárd forint értékű fiktív 
számlát gyártó, előzetes letartóztatásban lévő em­
bereket a rendőrség a választások után hirtelen el­
engedte. A számlagyár központi embere az MSZP 
vecsési szervezetének volt a vezetője.

-  Stadler József akasztói vállalkozó állítása sze­
rint több tíz millió forintot adott az MSZP kampá­
nyára, ám ezt az MSZP a könyvelésében nem tün­
tette fel.

-  A Fővárosi Főügyészség szerint a Magyar Te­
levízió jelenlegi vezetőjét jogellenesen választották 
meg, ő törvénytelenül szüntet meg műsorokat, mi­
nősít vissza és vált le munkatársakat. (Önök valót­
lanságot állító cikkek tucatjait fogalmazták meg, 
amikor Bolgár György, aki ma egy koalíciós szó­
csőnek számító rádióállomásnál dolgozik, az Or­
bán-kormány idején közös megegyezéssel vált 
meg a közszolgálati rádiótól.)

-  Ugyanezen Bolgár Györgyöt és oly sok társát 
e kormány tavaly augusztus 20-án, nem sokkal ha­
talomra kerülése után sietett kitüntetni.

-  Egy ENSZ-jelentés született, amely szerint 
Magyarországon öt újságíróból négy a diktatúra 
idején kezdte karrierjét, és ennek megkérdőjelez­
hetetlen hatása van a magyarországi sajtó mentali­
tására és minőségére.

-  A Magyar Rádió elnökét folyamatos nyomás­
sal lemondásra akarják kényszeríteni, mert az éter 
hullámain a jelenlegi kormánynak csak hegemó­
niája van, nem monopolhelyzete. Az elnök ellen 
folyó harc vezetője az MSZMP egyik fő agitpropo- 
sa volt.

-  A Medgyessy-kormány a D-209-es ügy után 
informálisan letiltatta e lap állami hirdetéseit. Ezek 
jóformán csak kormánybarát lapokban jelenhet­
nek meg.

-  A Medgyessy-kormány a D-209-es ügy után 
felbontatta e lap nyomdai szerződését.

-  Magyarországon a belföldi és nyugati cégek 
nem hajlandók hirdetni olyan lapokban, amelye­
ket a középtől jobbra állók olvasnak, függetlenül 
azok példányszámától, és függetlenül attól, hogy a 
jobboldalnak (csupán rá kell nézni a választási 
térképekre) Magyarországon nagyobb a vásárló­
ereje a baloldali és balliberális szavazótáborénál. 
(Ez főként Róbert Wrightra vonatkozik, aki az Or­
bán-kormány idején azzal támadta e lapot, hogy 
azért kap állami vállalatoktól hirdetéseket, mert a 
kormány szócsöve. Szándékosan megtéveszteni 
akarván a Financial Times olvasóit, Wright félre­
tolta e lap főszerkesztőjének azon bizonyítási ja­
vaslatát, hogy nézzék meg a Népszabadság és a 
Magyar Nemzet aznapi és korábbi számait, mert 
azokból kiderült volna, hogy a Népszabadságban 
több állami vállalat hirdetett, mint a Magyar 
Nemzetben. Ha a lap olvasóit ez a kérdés akkor ér­
dekelte, most miért nem érdekli, amikor az arány­
talanság lényegesen kiáltóbb a kormányszócsövek 
javára?)

Az utolsó két kérdésem:
1. Küldjék önöknek  eg y  válogatást azon kormány- 

párti lapok újságíróinak a kom m unista diktatú­
rát tám o g a tó  cikkeiből, akik lapjaikban az elkö­
vetkező napokban  hisztérikus tám ad ást indítva 
e  levél ellen az  ö n ö k  pártjára állnak?

Z  Ö nök  újságírók?

Üdvözlettel: 
Lovas István

mailto:publiciszt@magyarnemzet.hu
Vera Szabadi
Kiemelés




